Veelgestelde vragen over het invullen van het Burgerservicenummer (BSN)

  1. Waarom moet ik mijn Burgerservicenummer invullen?

    Per 1 januari 2022 is een nieuwe wetgeving van kracht voor het aanleveren van gegevens van auteurs en componisten aan de Belastingdienst. Hierdoor is Buma/Stemra vanaf uiterlijk 31 januari 2023 verplicht om Burgerservicenummers (BSN) aan de belastingdienst door te geven. Hoe dat precies zit, kun je lezen op www.bumastemra.nl.
    Buma/Stemra heeft een wettelijke verplichting om volledige en juiste BSN’s door te geven aan de Belastingdienst. Doet zij dit niet, dan kan er door de fiscus een boete worden opgelegd. Buma/Stemra behoudt zich het recht voor om betalingen op te schorten en/of opgelegde boetes door te belasten aan de leden die geen of onjuiste informatie verschaft hebben.
    Buma/Stemra kan niet controleren of de door jou opgegeven gegevens juist zijn. Daar blijf je zelf verantwoordelijk voor.

  2. Wanneer moet ik mijn Burgerservicenummer invullen?

    Zo snel mogelijk, maar uiterlijk 31 december 2022. Heb je je BSN op dinsdag 13 december nog niet ingevuld? Dan zie je direct na het inloggen een scherm waar je je BSN kunt invullen. Daarna kun je verder naar jouw gegevens in MijnBumaStemra.

  3. Hoe moet ik mijn Burgerservicenummer invullen?

    Het toevoegen van je BSN is uitsluitend mogelijk via jouw eigen beveiligde MijnBumaStemra account. Klik op het icoontje rechtsboven in je scherm om naar ‘Mijn gegevens’ te gaan. Heb je geen MBS account? Maak dat dan gemakkelijk aan via deze link of ga naar onze website voor meer informatie over het invullen van je BSN en het aanmaken van een account in MijnBumaStemra.

  4. Waar vind ik mijn Burgerservicenummer?

    Je kunt jouw BSN onder meer vinden in je paspoort, ID en rijbewijs.

  5. Wie moeten een Burgerservicenummer invullen?

    Als je een componist of auteur bent verzoeken wij je uiterlijk 31 december 2022 je BSN in MijnBumaStemra in te vullen. Voor erfgenamen, uitgevers en Auteurs B.V.’s geldt deze verplichting niet.

  6. Ik woon in het buitenland, moet ik een Burgerservicenummer invullen?

    Iedereen die een BSN heeft, dient deze op te geven. Buma/Stemra heeft een wettelijke verplichting om de nummers van iedereen die een BSN heeft, door te geven aan de Belastingdienst. Zij zijn de enige die kunnen bepalen of je belastingplichtig bent in Nederland.

  7. Waarom is niet mijn gehele nummer zichtbaar in MBS?

    In verband met privacywetgeving is je BSN afgeschermd. Ter identificatie zijn alleen de eerste 3 cijfers en het laatste cijfer zichtbaar. Klopt het nummer niet of is jouw belastingverplichting gewijzigd? Je kunt dit in jouw MijnBumaStemra account wijzigen. Klik op het icoontje rechtsboven in je scherm en kies ‘Mijn gegevens’. Vervolgens klik je op de knop wijzigen waar je eerder het BSN hebt ingevoerd. Let op: stuur je BSN niet mee in jouw e-mail.

  8. Wat doet Buma/Stemra met mijn Burgerservicenummer?

    Buma/Stemra is vanaf uiterlijk 31 januari 2023 verplicht om Burgerservicenummers (BSN) aan de Belastingdienst door te geven. Hoe dat precies zit, kun je lezen op www.bumastemra.nl.

  9. Wat gebeurt er als ik mijn Burgerservicenummer niet invul?

    Buma/Stemra heeft een wettelijke verplichting om volledige en juiste BSN’s door te geven aan de Belastingdienst. Doet zij dit niet, dan kan er door de fiscus een boete worden opgelegd. Buma/Stemra behoudt zich het recht voor om betalingen op te schorten en/of opgelegde boetes door te belasten aan de leden die geen of onjuiste informatie verschaft hebben. Buma/Stemra kan niet controleren of de door jou opgegeven gegevens juist zijn. Daar blijf je zelf verantwoordelijk voor.

  10. Mijn Buma/Stemra inkomsten worden niet op mijn privé rekening gestort, maar op een zakelijke rekening. Moet ik dan toch mijn BSN opgeven?

    Ja. Je BSN is een persoonlijk nummer. Als je een BSN hebt, ben je verplicht deze in te vullen. De Belastingdienst bepaalt of je belastingplichtig bent.

  11. Ik heb geen computer of tablet of e-mailadres, wat nu?

    In het geval je zelf geen computer of tablet hebt en er ook geen computer of tablet beschikbaar is bij vrienden/familie of bijvoorbeeld de bibliotheek, dan kun je naar Buma/Stemra komen en daar met hulp van een medewerker een account aanmaken. Daarna kun je zelf ter plekke je BSN invullen.

    Als je geen e-mailadres hebt, kunnen we op verzoek een uitnodiging voor het aanmaken van een account naar een ander e-mailadres sturen (bijvoorbeeld van vrienden/familie). Je activeert dan samen het account in MijnBumaStemra, waarbij jij jezelf moet identificeren in het proces. Daarna kun je het BSN zelf invullen in jouw account.