Testimonial Investeringsfonds Muziek – Jasper de Beer

De culturele sector is zwaar getroffen door de coronacrisis. Met het Investeringsfonds Muziek versterken Buma/Stemra en het Ministerie van OC&W de positie van auteursrechthebbenden in deze moeilijke tijd. Met de werkbijdrage van het fonds ontwikkelen componisten en tekstschrijvers nieuwe muziek en kunnen uitgevers bestaande muziek publiek maken en exploiteren. Jasper de Beer, bandleider, bassist, componist en multi-instrumentalist van o.a. Amsterdam Klezmer Band en Naked Ears, deed een aanvraag voor een werkbijdrage. Deze werd toegewezen.

“Ik heb tijdens de coronacrisis veel getennist op het pleintje in mijn buurt” zegt Jasper de Beer. De muzikant, bandleider en componist treedt normaal gesproken veelvuldig op in binnen- en buitenland met Amsterdam Klezmer Band en Naked Ears. Toen dankzij de coronacrisis optreden niet mogelijk was verloor hij, net als veel andere muzikanten, een belangrijke inkomstenbron. De Beer: “Daarom heb ik de TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers) aangevraagd. Met de Amsterdam Klezmer Band hebben we een meerjarige subsidie bij het Fonds Podiumkunsten. Die vroegen ons muzikaal te doen wat mogelijk was. Ander werk zoeken was geen optie; anders was alles wat we in de jaren daarvoor hebben opgebouwd voor niets geweest.”

Nieuw werk
Daarom deed De Beer een aanvraag bij Buma/Stemra en het Ministerie van OC&W voor het Investeringsfonds Muziek. Met de werkbijdrage kon hij nieuw werk creëren in een periode dat hij anders werkloos thuis zat. De werkbijdrage gebruikte hij voor het opnemen van vier nieuwe composities die hij tijdens de coronacrisis schreef. “Het Investeringsfonds is fantastisch en echt een duw in de rug. Het dekt weliswaar niet het hele budget, maar dat hoeft ook niet. Het betekent dat ik nu vier liedjes kan opnemen in plaats van twee en zowel de mix als de studio kan betalen.

Amsterdam Klezmer Band
Als medeoprichter van Amsterdam Klezmer Band heeft De Beer teveel opgebouwd om door een pandemie de band op te heffen. De groep, die een mix van stijlen speelt met jiddische muziek, jazz, zigeunermuziek, balkan en ska, is al vijfentwintig jaar een veelgevraagde band in binnen- en buitenland. Zo speelden ze onder andere op Lowlands en North Sea Jazz, maar ook in onder andere het Concertgebouw in Amsterdam. De band bracht sinds de oprichting in 1996 veertien cd’s uit.

Naked Ears
Met de groep Naked Ears, waar hij bandleider is, kan hij andere muzikale richtingen inslaan. Hier komen zijn liefde voor funk en zijn achtergrond als geschoold jazzmuzikant meer naar voren. Net voordat het land op slot ging dankzij corona verscheen het titelloze tweede album. Alleen de cd-presentatie kon nog plaatsvinden, andere optredens om het album onder de aandacht te brengen door middel van een liveoptreden waren door de coronamaatregelen onmogelijk. Tijdens de coronatijd zocht De Beer verdieping in de muziek om bezig te blijven, want onderweg zijn en mensen opzoeken zat er niet meer in. “Ik heb de piano en de gitaar gepakt en heb de mogelijkheid aangegrepen om te experimenteren. Bijvoorbeeld door nieuwe ritmes te spelen op cajón, het spelen van harmonieën op gitaar of -toen dat weer mocht- afspreken met de muzikanten van Naked Ears om nieuwe opnamen uit te proberen.”

Juiste vorm
Twee daarvan zijn al af, vertelt hij, maar hebben nog geen vaste vorm. Ook daar spelen de coronamaatregelen een rol. De Beer: “Wanneer ik iets maak wil ik dat uitproberen in de oefenruimte en muzikanten de ruimte geven om hun inbreng toe te voegen. Zo kun je voelen of het nummer de juiste vorm heeft. Dat gaat nu niet, omdat je niet met elkaar in één ruimte mag afspreken.” Uiteindelijk zullen de vier nummers als losse singles worden uitgebracht op de verschillende streamingdiensten.

Muziek creëren
“Dat ik met de werkbijdrage van het Investeringsfonds Muziek zowel de mix als de studiohuur kan betalen is heel fijn, want bij de twee albums heeft de mixer zijn werk gratis gedaan. Die kunnen we nu betalen voor zijn werk. Net als de studio, waar we bij de vorige opnamen voor heel weinig geld hebben opgenomen. Dat we hen kunnen betalen is ontzettend fijn. En mezelf uitbetalen? Het is mij niet om het geld te doen, maar om de muziek. Dat ik muziek kan creëren met geweldige mensen die in mij geloven maakt mij happy.”

Jasper de Beer (rechts) met zijn band Naked Ears