De vier start-ups op Buma Music Meets Tech

Innovatieplatform Buma Music Meets Tech betekent veel voor verschillende start-ups. Tijdens het Amsterdam Dance Event vertellen vier daarvan hun verhaal. Timesquare, KOLLEKT.FM, Streamwatchr en Wildvreemd.

Wildvreemd

Een van de meest bijzondere presentaties van de dag is van Steye Hallema, die met zijn bedrijf Wildvreemd en band Steye & The Bisonkid een bijzondere muziekvideo maakte: een video waar de consument middenin staat.

De video is ‘gewoon’ met iPad of iPhone te bekijken, maar werkt het beste met bijvoorbeeld een Occulus Rift. “Het is een koptelefoon voor de ogen”, zegt hij over zijn project. “Ik wil mensen meenemen naar een eigen wereld. Op deze manier word je ook veel intiemer met de artiest.”

Een vrijwilliger uit het publiek, die de proef op de som mag nemen met een speciale virtual reality bril, beaamt dat. “Het is makkelijk om te vergeten waar je bent.”

Nieuwsgierig? Hier staat de video.

KOLLEKT F.M.

Julian Gijsen is oprichter van KOLLEKT.FM, een dienst die al in een vroeg stadium door had wat muziekliefhebbers wereldwijd nodig hebben: curators. Geen algoritmes, maar mensen die elkaar op de beste nieuwe muziek wijzen. Nog voor Spotify en partijen als Apple zich daar mee bezig hielden, draaide het platform al op volle toeren. Via KOLLEKT.FM bevelen mensen elkaar continu de beste nieuwe muziek aan.

“Het lijkt nu misschien een beetje achterhaald, maar destijds was het heel vernieuwend”, zegt Gijsen nu. Het motto van het bedrijf is: Connect the world Through Music. Momenteel houdt KOLLEKT.FM zich vooral bezig met de volgende vraag: hoe kan er geld verdiend worden met de dienst?

KOLLEKT.FM wil geen geld vragen van zijn gebruikers, dus dat is geen optie. In plaats daarvan gaat het op zoek naar bedrijven met geld. Hotels, retail, grote merken et cetera. Het bedrijf wil merken helpen om hun verhaal te vertellen via muziek. Het koppelt partijen aan curators die perfect bij het bedrijf passen, waardoor een curator eigenlijk alleen maar een playlist met eigen favorieten hoeft op te stellen.

Bekijk wat KOLLEKT.FM precies doet op hun website.

Streamwatchr

Een goed voorbeeld van een punt waar muziek en tech elkaar ontmoeten, is Streamwatchr. Met een aanstekelijke presentatie vliegt Manos Tsagkias door zijn concept heen. Wat de dienst eigenlijk doet, is analyseren wat er op Twitter geplaatst wordt over muziek via termen als ‘Now playing’. Die data koppelt de dienst aan beschikbare muziek online, waardoor op de website een overzicht verschijnt van de muziek die wereldwijd gedraaid wordt.

De website toont middels een palet van tiles precies wat er wereldwijd geluisterd wordt door mensen op Twitter. Naast de homepage zijn er verschillende ‘top’lijsten, met onder meer de populairste nummers ter wereld op dat moment en nummers die ‘uprising’ zijn.

Voor componisten en auteurs kan de dienst ook handig zijn. Per nummer zijn namelijk ook statistieken beschikbaar. Bijvoorbeeld: waar ter wereld wordt er vooral naar geluisterd en op wat voor tijdstip. Maar ook: wat is het populairste stukje van de tekst?

De dienst is nog volop in ontwikkeling, maar klinkt veelbelovend. Ontdek Streamwatchr hier.

Timesquare

Inmiddels een redelijk gevestigde naam is Timesquare. Van de vier presentaties vandaag, is Timesquare de enige die zich focust op mobiel. De applicatie doet eigenlijk drie verschillende dingen. Ten eerste is er een ontdekfunctie, waarbij curatoren de leukste concerten aanbevelen. Daarnaast kan een gebruiker verschillende podia selecteren als favorieten en steeds op de hoogte gehouden worden van de laatste concerten. Dankzij een samenwerking met onder meer Ticketmaster, kunnen gebruikers meteen kaartjes bestellen.

Ten slotte is er een festivaldeel, dat vooral voor festivals zelf interessant is. Daar kunnen organisatoren namelijk hun eigen app binnen de Timesquare app bouwen. Voordelig, omdat er niet geïnvesteerd hoeft te worden in een nieuwe app per festival. Dit jaar maakte onder meer Best Kept Secret daar gebruik van.

Download de app hier.