ONLINE

van PLAY tot PAY

Hoe keert Buma/Stemra uit voor online muziekgebruik? En wat kun jij als auteur doen om te voorkomen dat je inkomsten misloopt?

De online muziekmarkt laat zich niet makkelijk uitleggen. Daarom delen we graag onze kennis om jou de controle te geven over je copyrights. En omdat we elkaar nodig hebben om jouw inkomsten te maximaliseren. Vandaar deze longread waarin we onze kennis delen over de processen en geldstromen van online muziekdiensten: van play tot pay.

Hoe je dit artikel leest

Niet iedereen zit te wachten op een lesje auteursrecht. En misschien weet je al veel over hoe onze licenties werken. Daarom beginnen we deze pagina niet met een inleidend voorprogramma. We beginnen gelijk met een headliner: onze deals en betaald krijgen voor Spotify.

Dit betekent niet dat we het andere laten. Verderop frissen we je kennis op over muziekrechten. Leggen we uit hoe online licenties in Nederland en het buitenland werken. En hoe je jouw muziek online uitbrengt. Of klik in de inhoudsopgave op een ander onderwerp dat je interesseert.


Ben je helemaal nieuw in de wereld van muziekrechten en licenties? Dan kun je het beste hier beginnen met lezen. Daarna zien we je graag terug voor het hoofdprogramma.

Onze deals: betaald krijgen voor online

Internationale muziekdeals

Deze wereldkaart brengt onze internationale licenties in beeld. Je ziet bij welke muziekdiensten wij rechtstreeks voor je incasseren en in welke landen.

Ontbreekt er een muziekdienst? Dan incasseert de lokale zusterorganisatie voor het muziekgebruik en betaalt dit aan ons door voor uitbetaling aan jou.

Loading...

Loading...

Video on Demand deals

We hebben licenties met verschillende video on demand-diensten. Deze licenties gelden alleen voor Nederland, maar wel voor alle auteursrechten op de muziek. Een overzicht van onze grotere licenties voor Nederland vind je hier:

Bekijk onze Video on demand deals

Wij hebben een licentie met deze VOD-diensten:

  • Amazon Prime Video
  • Apple TV+
  • Cinemember
  • Cinetree
  • Disney+
  • DutchChannels
  • Filmfestival
  • Google Play VOD
  • IFFR Unleashed
  • iTunes Films
  • Lumière (MyLum)
  • Microsoft Films
  • Netflix
  • Pathé Thuis
  • Picl
  • Plex
  • Rakuten.tv
  • Starzplay
  • Videoland
  • Vitamine Cineville

Hoe krijg ik betaald voor Spotify?

We beginnen met deze meest gestelde vraag. We nemen je mee door het hele proces van Spotify. En we maken het praktisch met voorbeelden en tips om de kans zo klein mogelijk te maken dat je inkomsten misloopt.

Belangrijk: deze uitleg over Spotify geldt voor de meeste internationale muziekstreamingdiensten met een abonnement. Denk aan Apple Music, Deezer, Amazon Music, Napster, Tidal en Qobuz.

Tip: bekijk eerst hieronder onze video met een korte uitleg. Dan kun je het daarna op je gemak nog even nalezen.

Show van de grote getallen

Spotify is in steeds meer landen wereldwijd beschikbaar. In elk van die landen kan jouw muziek gestreamd worden. Het is daarom ons doel om jouw vergoeding in zoveel mogelijk landen direct bij Spotify te incasseren én snel aan je uit te betalen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want dit confronteert ons met enorme uitdagingen op het gebied van IT en wet- en regelgeving.

Spotify stuurt ons elke maand, voor elk land en elk abonnement apart een rapportage met alle streams. Op dit moment zijn dat 42 landen. En in elk land zijn er verschillende abonnementen. Denk aan Free, Premium, Duo, Family en Student. We verwerken dus zo'n 200 rapporten en miljarden streams. Elke maand.

We hebben een match!

De verwerking van deze Spotify-rapportages gaat geautomatiseerd. We matchen ze aan ons systeem waarin alle songs zijn opgeslagen die jij en onze andere leden hebben aangemeld. Ook is in deze database bekend welk aandeel een rechthebbende heeft in een werk. Bij elke match bepaalt ons systeem of we voor het aandeel van een rechthebbende mogen factureren.

Geen simpel factuurtje

Mogen we voor een aandeel factureren? Dan claimt het systeem een vergoeding volgens het afgesproken tarief. Voor elk abonnement gelden andere afspraken. Dit komt meestal neer op het volgende:


Het grootste bedrag van de berekening: (omzet Spotify * tarief) of (aantal abonnees * minimum)

Voorbeeld

Stel, het tarief is 15% en het afgesproken minimum is € 1,24 per abonnee per maand. Bij een Spotify-omzet van € 90.000 en 11.000 abonnees maken we dan de volgende berekening. 15% van € 90.000 is € 13.500 en € 1,24 maal 11.000 abonnees is € 13.640. Het royaltybedrag voor alle muziek is daarmee € 13.640. En stel nu dat in dit voorbeeld 50% van de muziek songs van Buma/Stemra-leden zijn, dan sturen we Spotify dus een factuur van € 6.820.

Na het proces van matchen en claimen sturen we Spotify een CCID. Die afkorting staat voor Claim Information & Invoice Detail en mag je gelijk weer vergeten. Het is de specificatie van onze factuur voor alle claims. Ook dit gaat weer per maand, per land en per abonnement.

En dat drie keer…

Dit hele proces herhalen we bij Spotify drie keer. Om precies te zijn: 2, 11 en 17 maanden na de gebruiksmaand. Waarom 3 keer? Omdat we jouw inkomsten van deze grootste muziekdienst zo snel mogelijk willen uitbetalen.


Maar dat kan alleen als je werk dan is aangemeld. We weten dat dit niet altijd lukt. Daarom hebben we nog twee claimmomenten. Eentje op de middellange termijn. En eentje als een laatste vangnet. Zo geven we iedereen voldoende tijd om betaald te krijgen, zonder onnodig lange wachttijden.

Tenminste zo werkt het nu. Dat kan in de toekomst weer anders zijn, dus hoe sneller je je werk aanmeldt hoe beter.

Spotify is trouwens de enige dienst met 3 claimmomenten. Bij andere diensten hebben we er twee (een vroege en een late) of soms zelfs maar één (vertraagde eerste claim). Zo zorgen we dat de kosten opwegen tegen de baten. En we voor zo veel mogelijk diensten de royalty’s een op een kunnen doorbetalen aan de rechthebbenden van de gestreamde songs.

Hadden we eigenlijk al gezegd dat het belangrijk is om je werk snel aan te melden? Wil je op safe spelen: meld je werk aan samen met de online release. Dan krijg je zo snel mogelijk betaald.

Wat is een stream op Spotify waard?

Ook die vraag wordt vaak gesteld. En helaas, er is geen vaste waarde van een stream op Spotify. Bij geen enkele streamingdienst. De streamwaarde verschilt steeds per land, periode en abonnementsvorm.


In onze afrekeningen zie je gemiddelde streamwaardes op basis van alle opbrengsten van het werk. Dit getal is een grove indicatie van de gemiddelde streamwaarde van de verschillende abonnementsvormen. Houd hier dus rekening mee als je deze waardes gebruik voor verdere analyse. 

Hoe we het uitgavedeel incasseren voor Spotify?

De auteur is leidend voor het claimen van de vergoeding. Claimen we voor een componist of tekstschrijver, dan doen we dat ook voor het uitgeversdeel. In het buitenland geldt dit ook voor het sub-uitgavedeel. We betalen de vergoeding dan door aan de hoofduitgever.


Andersom komt dit ook voor. Dat we niet incasseren voor een bij Buma/Stemra aangesloten uitgever als we de auteur niet vertegenwoordigen. De rechtenorganisatie van de auteur incasseert dan ook het uitgavedeel van onze uitgever. Dit geld betalen ze aan ons door en wij keren het uit via de afrekening Buitenland.

Wanneer betaalt Buma/Stemra uit voor Spotify?

Stel, je track is gestreamd op 1 januari. Je krijgt dan 9 maanden later op 22 september uitbetaald. In het schema hieronder zie je welke stappen we nemen om jou te kunnen uitbetalen.

Een voorbeeld van het hele proces van play tot pay. Een stream op 1 januari betalen we uit in september.

Laten we de stappen in het schema nog even van dichterbij bekijken.

1
Muziekgebruik

Oké, dus je track is gestreamd op 1 januari. We willen deze pagina graag tijdloos houden. Daarom noemen we in dit voorbeeld geen jaartal.

2
Spotify levert gebruiksrapportage

Spotify stuurt ons vijftien dagen na elke maand, per land én per abonnement een rapportage met alle streams. Op 15 februari ontvangen dus honderden rapporten voor de maand januari.

3
Start matching

We wachten een maand totdat we starten met matchen. Zo geven we je iets meer tijd om je werk aan te melden en snel geld te ontvangen.

4
Facturatie

Het proces van matchen en factureren duurt ongeveer twee weken. Op 1 april gaan onze facturen via de digitale snelweg richting Spotify.

5
Betaling

Onze facturen hebben een betaaltermijn van dertig dagen. Op 1 mei hebben we jouw royalty’s dus op de bank staan. Waarom duurt het dan nog zo lang voordat we aan je uitbetalen?

...
Pauze?

Als je goed kijkt, zie je een gat van 2,5 maand tussen de betaling van Spotify en onze distributie. Deze periode gebruiken we om de registratie van werken zo compleet mogelijk te maken. We willen namelijk zoveel mogelijk geld in één keer kunnen uitbetalen. De werken met de meeste waarde verwerken we daarom eerst.

6
Distributie

Op 15 juli start het distributieproces. Dit duurt ongeveer drie weken. Hierbij checken we de verdeling van elk werk nog een laatste keer, zodat we zeker weten aan wie we mogen uitbetalen. Er kunnen namelijk verschillen ontstaan tussen het moment van factureren en uitbetalen. Bijvoorbeeld als de status van een werk verandert of als een conflict is opgelost. Vervolgens hebben we nog even nodig om de distributiedata te verwerken en te controleren voordat we uitbetalen.

7
Uitbetaling

De uitbetaling van online is eens per kwartaal. Je krijgt dan dus je vergoeding voor drie gebruiksmaanden op je bank gestort. In dit voorbeeld krijg je dus niet alleen je royalty’s voor die ene stream van je track op 1 januari. We betalen je in september voor alle streams van jouw songs van december t/m februari. 

Komt het voor dat mijn werk geen match oplevert?

Een mooie kans om het belang van metadata te benadrukken. Voor de non-techies: metadata zijn alle gegevens die met een track worden meegestuurd. Denk aan de titel, artiest, componist, tekstschrijver en unieke codes zoals ISRC (code van de recording) en ISWC (code van het werk).


Soms levert een aangemeld werk geen match op. Vaak zijn slechte metadata hiervan de oorzaak. Een spelfout of toevoeging zoals “radio edit” kan al tot een mismatch leiden.

Zorg er daarom voor dat de track op Spotify en het werk dat je bij ons aanmeldt op elkaar aansluiten. Belangrijk zijn de titel, componist en uitvoerende artiest. En let op spelling en interpunctie.


Uitgevers kunnen ook de ISRC meegeven om op te matchen.

En toen was er een conflict…

Met een correcte aanmelding en goede metadata kunnen we je vergoeding meestal snel uitbetalen. Toch zijn er nog twee punten waarop het weleens misgaat. De eerste is een conflict. 


Een conflict ontstaat als auteurs en/of uitgevers hetzelfde werk met andere rechtenverdelingen aanmelden. Wij weten dan niet welke aanmelding de juiste is. Zo’n conflict kan op twee manieren voorkomen:

  1. 1
    Conflict tussen Buma/Stemra-leden
    Wij factureren namens onze leden en Spotify betaalt voor onze claim. Het bedrag betalen we uit zodra het conflict is opgelost.
  2. 2
    Conflict tussen een Buma/Stemra-lid en een externe auteur of uitgever
    Hier claimen wij niet, omdat de kans groot is dat we te veel of te weinig claimen. Het is daarom belangrijk dat je conflicten zo snel mogelijk oplost, zodat de betaling weer op gang komt. Hiervoor gelden dezelfde deadlines als voor het aanmelden van je werken. Via onze nieuwsbrief houden we je hiervan op de hoogte.

Je werk heeft status

In MijnBumaStemra zie je bij elk werk een status: voorlopige verdeling of definitieve verdeling. Bij een voorlopige verdeling (ook wel bekend als Status 2) is de aanmelding nog niet gecheckt.


We checken de verdeling van een werk pas als er gebruik bekend is en het werk dus waarde heeft. Deze waarde kan komen uit alle exploitatievormen dus niet alleen online gebruik.


Je werk krijgt dan een definitieve verdeling (Status 1), zodat we aan je kunnen uitbetalen.

Hoe we niet-geclaimde werken uitbetalen

Aan het eind van het proces blijft er meestal wat bij Spotify over. Aandelen van liedjes of hele werken die door niemand geclaimd zijn. Dit noemen we unclaimed of residual


Elke partij waarmee Spotify een licentie heeft, krijgt hier een deel van. Naar rato van het marktaandeel. Dit wordt per land en per abonnementsvorm bekeken.


Door uitbetaling van deze unclaimed komt Spotify tot een uitbetaling van 100% van de vergoedingen. Wij verdelen deze vergoeding als een toeslag uit aan iedereen die in die maand al geld heeft gehad, naar rato van je aandeel in die afrekening.

Voorbeeld

Stel, je hebt in een maand € 500 ontvangen, een aandeel van 0,1% op het totaal. De gehele unclaimed is die maand € 40.000. Dan krijg je dus nog € 40 als toeslag uitbetaald.

Spotify for Artists dashboard

Spotify for Artists dashboard

Veel aggregators bieden inzicht in hoe vaak je muziek gestreamd is. Spotify heeft ook een gedetailleerd dashboard, genaamd Spotify for Artists. Je kunt er allerlei interessante inzichten uithalen over je muziek. En natuurlijk vergelijk je deze data dan ook met onze afrekengegevens.

We stimuleren ook dat je dit doet. Maar we plaatsen er ook een kanttekening bij. Er zijn namelijk vier dingen waar je rekening mee moet houden. Zo voorkom je dat je appels met peren vergelijkt:

  1. 1
    Spotify rapporteert aan ons alleen de streams in landen waar onze licentie actief is. Streams uit overige landen zie je niet terug in de afrekeningen Online en Online Buitenland. Je krijgt er wel voor betaald via de afrekening Buitenland, alleen kunnen we het aantal streams niet laten zien omdat zusterorganisaties dit meestal niet aan ons doorgeven.
  2. 2
    Spotify rapporteert aan ons geen streams tijdens een gratis proefperiode (free trial). Deze zie je mogelijk wel in het dashboard.
  3. 3
    Let erop dat je met een filter de juiste periode selecteert. Het dashboard van Spotify is real time, terwijl je van ons alleen de afgerekende streams ziet. Stem de periode in het dashboard af op die van onze uitbetaling.

Tsja, kun je dan eigenlijk wel vergelijken? Ja en nee. Heel exact kun je de cijfers niet vergelijken vanwege bovenstaande punten. We raden Spotify for Artists daarom vooral aan voor analytische marketinginzichten. Dit neemt niet weg dat je grote verschillen weldegelijk kunt opsporen met Spotify’s dashboard.

Voorbeeld

Stel, op Spotify for Artists zie je dat je 30 miljoen streams hebt. De meeste van deze streams komen uit Europa. Van ons krijg je in diezelfde periode maar 50.000 streams uitbetaald.

We vragen je om grote verschillen direct bij ons te melden via een commentaar. We zoeken dan uit of er iets is misgegaan en hoe we alsnog voor je kunnen factureren.

Hoe we uitbetalen voor YouTube

Van de grootste muziekdienst Spotify maken we het bruggetje naar YouTube. Ook daar krijgen we veel vragen over omdat het zoveel gebruikt wordt. De manier van uitbetalen werkt eigenlijk hetzelfde als bij Spotify.


Tenminste, als een platenlabel of aggregator je muziek online zet. Of iemand die – in de woorden van YouTube - “Content ID partner” is. Belangrijk is dat de video voor minstens 90% uit muziek bestaat en dat deze is aangemerkt als ‘muziekvideo’. Ook moet de optie aangevinkt zijn die ervoor zorgt dat advertenties getoond worden.

Is aan alle voorwaarden voldaan? Dan krijgen wij een rapportage waarin de gebruikte recordings vermeld zijn zodat we voor je kunnen claimen. We delen dan mee in de advertentie-inkomsten.


Dit claimen gaat dus niet per video, maar per gebruikte recording. Als die recording in meerdere video’s voorkomt, worden alle streams bij elkaar opgeteld en claimen we dus in één keer voor alle streams van video’s waarin de recording door YouTube is gevonden. YouTube zoekt hiernaar op basis van referenties van de recording die het platenlabel, aggregator of Content ID Partner uploadt.

We claimen in zoveel mogelijk gebieden. Op dit moment zijn dat 198 landen.

Andere video’s op YouTube

YouTube noemt dit General Entertainment. Dat zijn alle video’s die geen echte muziekvideo’s zijn zoals hierboven uitgelegd. Wat overblijft gaat van grappige (…) kattenfilmpjes zonder muziek tot video’s met muziek die niet herkend is.


Hier ontvangen wij een lagere vergoeding voor. We keren deze vergoeding niet 1-op-1 uit aan de makers van de muziek, omdat er geen data over de muziek bekend is. Of het is van slechte kwaliteit, waardoor we niet goed kunnen matchen.


We voegen dit bedrag daarom toe aan het rapport met de muziek die we wel verwerken.

Voorbeeld

Stel, je hebt in een maand € 500 ontvangen voor muziekvideo’s op YouTube, een aandeel van 0,1% op het totaal. En we hebben die maand € 40.000 ontvangen voor General Entertainment. Je krijgt daarvoor dan nog € 40 als toeslag uitbetaald.

YouTube Premium

Tot slot heeft YouTube ook twee abonnementsdiensten. YouTube Music Premium is de muziekdienst van YouTube, vergelijkbaar met Spotify en Apple Music. We verwerken deze dienst op dezelfde manier als Spotify.

Het andere abonnement is YouTube Premium. Daarmee krijg je toegang tot het gewone YouTube platform, maar dan reclamevrij en met de mogelijkheid om video’s ook offline te bekijken. Bij dit abonnement zit YouTube Music Premium ingegrepen. De streams van reclamevrij bekeken video’s verwerken we op dezelfde manier als het advertentierapport. Alleen krijgen we een percentage van de abonnementsinkomsten in plaats van de advertentie-inkomsten.

Kan ik geld verdienen met mijn muziek op social media?

Yes, you can! We hebben deals over het gebruik van muziek met de grootste social media platforms. We nemen ze een voor een door. 

Royalty's voor Facebook en Instagram

De platforms Facebook en Instagram zijn van dezelfde eigenaar en voor beide diensten hebben we een deal gesloten. Je kunt dus een vergoeding verwachten als je muziek ergens in Europa is afgespeeld.


We rekenen hierbij af op basis van het aantal views dat een video met jouw muziek heeft. Dit kan een bruiloftsvideo zijn met een muziekje eronder. Maar ook een snippet in een Instagram-story.


Voor gebruik van je muziek buiten Europa loopt de vergoeding via de zusterorganisaties en onze afrekening Buitenland.

Belangrijk! Onze licentie regelt het openbaarmaken van muziek in video. Bedrijven die muziek willen gebruiken, moeten eerst een extra toestemming regelen in verband met de synchronisatierechten, ook wel de sync. Voor persoonlijk gebruik is zo’n sync-toestemming niet nodig.


En om een bruggetje te maken: dit geldt ook voor TikTok.

Geld ontvangen voor TikTok

Eind 2020 tekenden we een deal met TikTok voor 187 landen wereldwijd. Hierbij incasseren we en betalen we uit op basis van het aantal creaties van video's met werken van Buma/Stemra-leden. Een song die in 10.000 verschillende video’s wordt gebruikt, mag dus een hogere vergoeding verwachten dan eentje die in 100 video’s terugkomt.

Andere social media platforms

We zijn in gesprek met verschillende andere sociale platforms over muzieklicenties. We updaten deze pagina zodra we hier meer over kunnen zeggen. En vaak kondigen we nieuwe deals aan via onze nieuwsbrief.

Royalty's voor Netflix en video on demand

Video on demand (VOD) werkt heel anders dan streaming muziekdiensten. We factureren bij VOD alleen voor de streams en aankopen van Nederlandse gebruikers. Daarbij zijn we wel de enige waarmee een partij als Netflix in Nederland een licentie heeft voor de auteursrechten op muziek.


We factureren dus ook voor muziek van buitenlandse auteurs. Dit geld betalen we door aan de rechtenorganisaties waar deze auteurs zijn aangesloten.

Andersom is ook waar. In het buitenland incasseert de lokale rechtenorganisatie jouw vergoeding bij Netflix voor het gebruik in dat land. Dit geld betalen we aan je uit via de afrekening Buitenland.

Hoe we factureren voor VOD

Elk kwartaal krijgen we een rapport met alle streams van bijvoorbeeld Netflix, Disney+ en Videoland. Of de huur en aankopen van losse films via iTunes, Amazon en Pathé Thuis.


We sturen dan een factuur voor al het gebruik volgens het afgesproken tarief. Daarna start het verwerken van de rapportage om te kunnen uitbetalen.

Alle songs staan in een cue sheet

In de rapportage staan de titels van series en films, niet welke tracks daarin gebruikt zijn. Om daar achter te komen, maken we gebruik van cue sheets.


Een cue sheet is een internationaal rapportageformat waarin precies staat welke muziek er in een film of serie zit. Deze cue sheets slaan we op in onze database zodat we de gebruiksrapportages van VOD-diensten daaraan kunnen matchen. We weten dan precies over welke liedjes we het geld moeten verdelen.


We ontvangen cue sheets van filmproducenten en VOD-diensten. Maar de meeste cue sheets halen we uit CISNET. Dat is een portal die rechtenorganisaties onderling gebruiken om cue sheets uit te wisselen. 

It’s all about the money

Het royaltybedrag berekenen we net zoals bij Spotify: het hoogste bedrag van de berekening: omzet van Netflix * tarief of aantal abonnees * minimum. Het tarief en minimum zijn bij een VOD-dienst alleen wel lager omdat een film of serie niet volledig uit muziek bestaat. 


En net zoals bij Spotify is er ook bij Netflix geen vaste streamwaarde. We werken bij VOD wel met een secondewaarde. Die berekenen we door het royaltybedrag te delen door het totaal aantal seconden dat er muziek gebruikt is op het platform.


We weten nu wat een seconde muziekgebruik waard is. Vermenigvuldig die met het aantal seconden dat jouw liedje is gebruikt én het aantal keren dat je film of serie gestreamd is. Zo weten we hoeveel we aan je mogen uitbetalen.

Voorbeeld

Stel, we hebben Netflix € 10.000 gefactureerd voor een kwartaal. In dat kwartaal is 50.000 uur muziek gebruikt. Dat zijn 180 miljoen seconden. Een seconde muziekgebruik is daarmee ongeveer € 0,00006 waard. Bij anderhalve minuut muziekgebruik in een film die 40.000 keer bekeken is, krijg je dan € 200 uitbetaald.

Let wel: we ronden secondewaardes niet af. Dus die € 0,00006 heeft eigenlijk veel meer decimalen. Maar dat vonden we niet zo’n fraai gezicht op deze pagina…

In deze video leggen we het hele proces uit. En we beantwoorden vragen van onze leden.

Belangrijke landen en gebieden voor Online

We incasseren voor steeds meer landen wereldwijd. En we hadden er al naar gehint dat dit simpeler klinkt dan het is. In de praktijk kunnen we niet zomaar voor alle landen een licentie bieden en de vergoeding rechtstreeks bij de muziekdienst ophalen. 


We incasseren jouw vergoeding in ieder geval voor alle landen in Europa. Ook buiten Europa halen we je royalty’s steeds vaker rechtstreeks op. Voor sommige gebieden doen we dit via een tussenpartij of zogeheten licensing hubs. Dit zijn rechtenorganisaties die via een gezamenlijke licentie vergoedingen incasseren. We kiezen daarvoor omdat lokale wetgeving dit vereist of als er juridische uitdagingen of risico’s zitten aan een directe licentie in dat gebied.

Hebben we geen rechtstreekse deal? Dan incasseert de lokale rechtenorganisatie voor het gebruik van jouw muziek en betaalt de royalty’s aan ons door. Dit gebeurt vooral bij kleinere en/of lokale muziekdiensten buiten Nederland, of in landen waar het niet is toegestaan om rechtstreekse deals te sluiten. De VS, Canada, Zuid-Korea, China, Australië en Japan zijn de belangrijkste landen waar dit zo werkt.

Hieronder zoomen we in op de twee belangrijkste territoria voor online: Amerika en Azië. 

Hoe we in Amerika voor je incasseren

Het is de grootste muziekmarkt in de wereld: de Verenigde Staten. Logisch dat we veel vragen krijgen over hoe we ervoor zorgen dat onze leden krijgen waar ze recht op hebben. Daarom dit uitstapje waarin we je nog preciezer uitleggen hoe het licenseren in Amerika werkt. Let’s Go U-S-A!

Uitvoeringsrechten in Amerika

In Amerika is er geen organisatie die zoals Buma/Stemra alle auteursrechten op muziek vertegenwoordigt. De uitvoeringsrechten en mechanische rechten worden apart geregeld. En zelfs voor de performance rights, zoals ze de uitvoeringsrechten daar noemen, zijn er maar liefst 3 Performance Rights Organizations (PRO’s): BMI, ASCAP en SESAC. We werken met alle drie samen.  

Meer over BMI, ASCAP en SESAC vind je hier.

Word je muziek in Amerika online gebruikt? Dan incasseert BMI, ASCAP of SESAC voor het gebruik van jouw muziek en betaalt de vergoeding aan ons door. Wij betalen deze vergoedingen uit via de afrekening Buitenland.

Mechanische rechten in Amerika

Vanaf 2021 worden de mechanische rechten voor veel Online muziekgebruik in de VS geregeld door de Mechanical Licensing Collective (MLC). Zij claimen collectief mechanische vergoedingen voor werken die bij hen in de database staan. We werken er daarom samen met de MLC hard aan om zo veel mogelijk van ons repertoire bij hen in de database te krijgen.


Daarbij richten we ons in eerste instantie op de werken die niet zijn sub-uitgegeven in de VS. De praktijk is namelijk dat sub-uitgevers alle mechanische rechten incasseren in de VS. We zijn hier wel over in gesprek met onze Raad van Rechthebbenden, maar vooralsnog volgen we die praktijk. Zijn jouw werken sub-uitgegeven in Amerika, dan raden we je aan om contact op te nemen met je uitgever.

We doen ons best om zo veel mogelijk repertoire bij de MLC aan te melden. Helaas kunnen we niet garanderen dat alle werken die wij vertegenwoordigen ook worden opgenomen in de database van de MLC. Zowel aan onze kant als bij de MLC zitten hier veel handmatige controles op. Het kan zijn dat we een keuze moeten maken welke werken wel en welke niet worden gecontroleerd. Uiteraard doen we ons best om er zo veel mogelijk onder te brengen bij de MLC.

Mochten je songs nog niet in de MLC database zitten, dan betekent dat niet dat je je royalty’s misloopt; MLC betaalt maandelijks uit aan Stemra, ook over oudere gebruiksperiodes. Dat doen ze tot 3 jaar terug. Wil je weten of jouw werken bij de MLC bekend zijn? Neem gerust een kijkje in de database, want die is voor iedereen toegankelijk.

YouTube en Facebook weer anders

Een uitzondering hierop geldt voor YouTube. We werken samen met het bedrijf Muserk dat voor ons de mechanische rechten in Amerika op YouTube claimt. Je kunt de naam Muserk daarom onder je video tegenkomen als een van de claimende partijen.

De mechanische rechten voor Facebook incasseren we via Harry Fox Agency (HFA).

Hoe we je royalty’s uit Azië ophalen

De online-markt in Azië groeit snel, maar is van oudsher complex om te licenseren. Eind 2020 maakten we daarom onze samenwerking met APRA AMCOS, de Australische auteursrechtenorganisatie, bekend.


Via deze samenwerking incasseren we jouw vergoeding voor online gebruik in de brede Aziatische regio, inclusief India. We trekken daarin gezamenlijk op met 12 leden die deelnemen in deze zogenaamde ‘Pan Asian Multi-Territory Licensing (PAL) hub’. Op deze manier kunnen we je vergoeding snel ophalen bij in deze regio populaire online muziekdiensten.


Zuid-Korea en China staan niet toe dat op deze manier rechtstreeks wordt geïncasseerd. Voor die landen lopen de inkomsten dus via onze zusterorganisaties.

Landen inbegrepen in de PAL-deal

Deze PAL-deal geldt voor de volgende landen*:

  • Bangladesh
  • Brunei
  • Cambodja
  • Filipijnen
  • Hongkong
  • India
  • Indonesië
  • Laos
  • Macau
  • Maleisië
  • Mongolië
  • Myanmar
  • Nepal
  • Pakistan
  • Singapore
  • Sri Lanka
  • Taiwan
  • Thailand
  • Vietnam

* Voor een aantal van deze landen hebben we met YouTube, Facebook en Tiktok wél een directe licentie. De vergoeding voor deze landen loopt dan niet via de PAL-deal.

Over rechten en licenties

Wij vinden dit het allerleukste. Maar we snappen dat niet iedereen een Buma/Stemra medewerker in de dop is. Je kunt ook dit deel overslaan en beginnen bij onze praktische tips. Dit stuk lees je dan gewoon later. Of je stuurt het naar je manager.


Weet je alles al over rechten en licenties? Dan kun je twee dingen doen:

  1. Bij ons solliciteren natuurlijk!
  2. Of skip dit deel en bekijk de praktische tips over je muziek geldstromen en je muziek releasen.

Muziekrechten: hoe zit het ook alweer?

We frissen je kennis even op. Een online muziekdienst heeft te maken met twee soorten muziekrechten:

  1. auteursrechten op de tekst en compositie; en
  2. naburige rechten op de opname.

Auteursrechten zijn de rechten van de componist en tekstschrijver. Vaak worden zij vertegenwoordigd door een uitgever. Naburige rechten zijn de rechten van uitvoerende muzikanten en het platenlabel.


Wie muziek wil gebruiken, heeft voor beide rechten toestemming nodig.

Toestemming met een licentie

Online muziekdiensten regelen toestemming voor het gebruik van muziek met licenties. Is de muziekdienst alleen actief in Nederland, dan gaat dat vrij eenvoudig.


Buma/Stemra biedt dan een licentie voor vrijwel alle auteursrechten op muziek. De songs van onze eigen auteurs en uitgevers, en die van al onze collega auteursrechtenorganisaties wereldwijd. 


Als lid van Buma/Stemra loop je dus mee in deze licenties. We geven muziekgebruikers toestemming om jouw muziek te gebruiken. En daar incasseren we natuurlijk een vergoeding voor. 

Nog geen lid van Buma/Stemra? Lid worden is zo gepiept.

Online licentie namens Buma en Stemra

Wist je trouwens al het verschil tussen Buma en Stemra? Vereniging Buma incasseert voor het openbaarmaken van muziek, ook wel de uitvoeringsrechten. Stichting Stemra incasseert voor de verveelvoudigingsrechten, of anders gezegd voor het maken van kopieën, beter bekend als de mechanische rechten.


Beide rechten zijn onderdeel van het auteursrecht. En beide rechten zijn relevant bij online gebruik van muziek: uitvoeren én verveelvoudigen.


We bieden daarom een gecombineerde licentie namens Buma en Stemra. Volgens een verdeelsleutel betalen we de inkomsten door aan leden van Buma en Stemra.

Verdeling uitvoerings- en mechanische rechten

Bij streaming ligt de nadruk op uitvoeren: het laten horen van muziek. Daarom verdelen we 75% van de inkomsten onder de uitvoeringsrechten en 25% onder de mechanische rechten.


Bij downloaden is het vooral het opslaan van een kopie waar de nadruk ligt. De verdeelsleutel is daarom precies andersom: 25% uitvoeringsrechten en 75% mechanische rechten.


Deze rechtenverdeling kan per type gebruik en per land verschillen. Op de website van CISAC vind je een overzicht: European Rights Splits.

Naburige rechten via Sena of NVPI

Voor een licentie voor de naburige rechten verwijzen wij naar naburige rechtenorganisatie Sena. Zij incasseren voor niet-interactief (ook wel lineair) online gebruik van muziek. Bijvoorbeeld een online radiostation.


On demand muziekdiensten en andere vormen van interactief muziekgebruik kunnen voor naburige rechten terecht bij de NVPI, branchevereniging voor platenlabels.

Licenties voor internationale muziekdiensten

Voor internationale muziekdiensten bestaat er geen licentie die alle auteursrechten op muziek in één keer dekt. Diensten als Spotify sluiten met veel partijen een licentie om alle rechten te regelen. Ook met Buma/Stemra. Wij factureren hen zo veel mogelijk voor het wereldwijde gebruik van de tracks van onze leden. Zo kunnen wij jouw royalty’s sneller, transparanter en tegen lagere kosten uitbetalen. Dat doen we voor alle grote internationale muziekdiensten. En als de baten opwegen tegen de kosten, want het is een bewerkelijk proces.

Overzicht: hoe we je rechten incasseren en uitbetalen

Ben je er nog? We zetten alles nog even op een rijtje:

In Nederland

In Nederland factureren we voor het gebruik van je muziek door grote muziekdiensten, maar ook voor kleine onlineradiostations. En alles wat er tussen zit. Jouw vergoeding betalen we uit via de afrekening Online.

In Europa

In Europa halen we je vergoeding rechtstreeks op bij alle internationale muziekdiensten. We betalen aan je uit via de afrekening Online Buitenland.

Buiten Europa

Buiten Europa claimen we steeds vaker rechtstreeks je vergoeding bij de grootste muziekdiensten die ook in Nederland actief zijn. Voor enkele landen doen we dat (deels) via een hub of partner. Ook deze vergoedingen vind je in de afrekening Online Buitenland.

Online geld verdienen en muziek releasen

Oké, je snapt nu hoe het met rechten zit en hoe onze licenties werken. We krijgen ook regelmatig vragen over de andere inkomsten die je met online muziek kunt verdienen.


We pretenderen niet dat we specialist zijn op dit gebied, maar delen de kennis die we hierover hebben natuurlijk graag met je. We beginnen op bekend terrein.

Inkomsten via Buma/Stemra

Het is niet de grootste maar wel de belangrijkste inkomstenstroom – al zeggen we het zelf: die van Buma/Stemra voor de auteursrechten.


Voorwaarde is natuurlijk wel dat je bent aangesloten. En dat je je muziekwerken bij ons hebt aangemeld. Doe je dat niet? Dan laat je ongeveer 13-15% van de taart liggen.


Dit geld blijft bij de muziekdienst liggen en wordt dan na meestal zo’n 18 maanden pro rata verdeeld onder alle licentiegevers. Een deel komt dus ook naar Buma/Stemra.


Wij keren deze niet-geclaimde gelden uit als een toeslag voor online. Aan onze aangesloten leden dus. Als niet-lid loop je deze inkomsten dus echt mis.

Hoe weet Buma/Stemra dat mijn muziek gestreamd is?

Elke maand krijgen wij van een muziekdienst per land een bestand met de miljoenen tracks die gestreamd zijn. Honderden bestanden met miljarden streams.


Elk bestand matchen we met onze database met aangemelde songs. We zien dan automatisch of we een auteur of uitgever van een liedje vertegenwoordigen. En wat hun aandeel in het werk is. Voor dit aandeel in het werk claimen we een vergoeding volgens het afgesproken tarief.


Tot slot sturen we de muziekdienst een factuur met onze claims.

Werk niet aanmelden = geld mislopen

Het klinkt hard. En dat is het ook. We kunnen alleen een vergoeding voor je claimen als je werk op tijd is aangemeld. Zonder jouw song in onze database weten we niet dat we ervoor mogen claimen.


Jouw vergoeding blijft dan bij de muziekdienst liggen als niet-geclaimd werk. We hebben dan nog een laatste mogelijkheid om voor je te claimen als je je werk later aanmeldt, de backclaim. Daar moet je vaak wel 2 jaar op wachten.


Heb je ook die gemist? Dan vis je echt achter het net. Je loopt je vergoeding dan dus mis.

Meld daarom je werk op tijd aan. Liefst gelijktijdig met de release van je track. Dan krijg je zo snel mogelijk je geld.

Hoe zet ik mijn muziek op Spotify?

Je track is klaar en iedereen mag het horen. Natuurlijk wil je het dan aanbieden op de grote muziekplatforms, waaronder Spotify. Er zijn dan twee mogelijkheden:

  1. Jouw platenlabel regelt je online release; of
  2. Je zoekt een aggregator voor de distributie op Spotify

Om vervuiling van het platform te voorkomen, kun je zelf geen muziek uploaden bij Spotify zoals bij YouTube en SoundCloud. Spotify werkt daarom samen met aggregators (online muziekdistributeurs) die jouw muziek op de juiste manier aanmelden bij de muziekplatforms naar keuze. 


Dit is handig voor DIY-artiesten (DIY staat voor Do It Yourself) die zonder platenlabel hun muziek uitbrengen. En ook aan te raden voor het releasen van je muziek op YouTube en SoundCloud, omdat je meestal geen inkomsten krijgt als je zelf je tracks uploadt.

De juiste aggregator kiezen

Tsja, hier weten we vrij weinig over. Maar gelukkig zijn er mensen met ervaring in het releasen van muziek. Martijn Crama bijvoorbeeld. Bekijk zijn video met tips over het kiezen van de juiste aggregator.

Hieronder vind je een lijstje met meer aggregators die we kennen. Omdat we ze in ons werk vaak voorbij zien komen. Of omdat we er goede verhalen van onze leden over hebben gehoord.

Overzicht aggregators

Deze aggregators zijn ons bekend:

  • CD Baby
  • DistroKid
  • EmuBands
  • Record Union
  • Songtradr
  • TuneCore
  • WM Digital Services

Disclaimer: we werken zelf niet met aggregators, maar horen weleens iets van onze leden. Van onze juristen moeten we zeggen dat aan dit overzicht geen rechten kunnen worden ontleend.

Heb je zelf goede ervaringen met een aggregator? Stuur ons je ervaring, zodat we de lijst kunnen uitbreiden. Thanks!

Inkomsten via een aggregator

Een aggregator maakt niet alleen je muziek beschikbaar bij Spotify en consorten. Het zorgt ook voor een belangrijke inkomstenstroom: een vergoeding voor de rechten op de opname, in Nederland ook wel bekend als de masterrechten.


De aggregator incasseert voor deze rechten en laat je zien waar jouw muziek gestreamd is. Deze inkomsten worden opgespaard totdat de uitbetaaldrempel is bereikt. Vaak kun je ze laten uitbetalen wanneer je wilt.


Sommige aggregators houden een percentage in als commissie over vergoedingen die ze voor jou collecteren. Anderen vragen een vast bedrag per jaar.

Let op: deel je de masterrechten op de opname van de track? Dan zal je de inkomsten met je mede-rechthebbenden moeten delen.

Inkomsten via een platenlabel

Heb je een platenlabel in de arm genomen voor je release? Dan ligt het aan de deal die je sluit of je inkomsten voor naburige rechten uit interactieve streaming krijgt, en zo ja, hoeveel.


Vaak worden deze vergoedingen verrekend met de investering die het label in jou gedaan heeft. En met je voorschot als ze je dat hebben betaald. Je vindt deze afspraken terug in je platencontract.

Deze informatie over de inkomstenstroom via aggregators en platenlabels is bedoeld om je een completer beeld te geven. En om je te laten zien dat je deze niet moet verwarren met inkomsten uit auteursrechten.


Maar, zoals gezegd het is niet onze expertise, dus hier laten we bij. Neem voor meer informatie of advies contact op met een expert.

Hoeveel betaalt een online muziekdienst uit en aan wie?

Als wrap-up van dit onderdeel vatten we nog even samen hoe groot de geldstromen zijn en hoe ze lopen. We baseren ons hierbij op onze eigen ervaring. En wat we weten uit internationale bronnen, zoals de Digital Dollar: Song Royalties Guide.

Een Premiumabonnement kost € 9,99 per maand. Na aftrek van 21% btw blijft daar € 8,26 van over. Dit bedrag wordt als volgt verdeeld:

  • € 2,48 tot € 2,89 voor de muziekdienst (30-35%)
  • € 4,13 tot € 4,54 voor platenlabels (50-55%)
  • € 1,07 tot € 1,24 voor auteursrechten (13-15%)

Blik naar de Toekomst

We zijn bijna aan het einde gekomen van deze pagina. Dat doen we met een blik naar de toekomst. Want er zijn een aantal ontwikkelingen die de wereld van muziekauteursrechten beïnvloeden. En dus jouw inkomsten.

In dit laatste deel bespreken we de zogeheten value gap en de nieuwe wet die daar een einde aan moet maken.

Nieuwe richtlijn: einde value gap?

Veel muziek wordt geplaatst op grote internationale platforms door de gebruikers zelf. Ook wel user-generated content. Deze platforms hoefden daar tot voor kort niet voor te betalen. 


Ze betaalden soms wel iets, maar veel te weinig in verhouding tot de waarde van de content. Dat konden ze doen doordat de wet onduidelijk was of platforms verantwoordelijk waren voor deze content. Zo ontstond de 'value gap’: het gat tussen de eigenlijke waarde van content en dat wat ervoor wordt betaald.

Per 7 juni 2021 is daar verandering in gekomen. Een nieuwe wet, gebaseerd op een Europese Richtlijn, moet daarvoor zorgen. In deze richtlijn is nu duidelijk vastgelegd dat makers recht hebben op een “passende en evenredige” vergoeding.


Voor de liefhebbers: zie artikel 18 van de Richtlijn. Het staat nu dus in de wet. Daar gaan we dus voor.

Veel aandacht is in de publiciteit uitgegaan naar artikel 17. Daarin wordt de mogelijkheid genoemd dat content moet worden geblokkeerd. Die zorg heeft ons eerlijk gezegd een beetje verbaasd. Wij hebben al die jaren nooit content geblokkeerd. Andersom kon het nog wel eens gebeuren dat juist het platform de toegang tot muziek afsneed, als ze er niet uitkwamen met onze collega's.

De nieuwe richtlijn sterkt ons in wat we altijd al deden. We blijven ons inzetten voor betere vergoedingen en voorwaarden voor componisten, tekstschrijvers en hun uitgevers.

Nog geen Buma/Stemra-lid?

Sluit je aan bij 35.000+ leden