Buma Classical: overleven als componist

14 oktober 2016

In het eerste discussiepanel wordt besproken hoe een componist dient te ‘overleven’ in deze tijd en wat de problemen zijn. Het panel bestaat uit zes leden. Yael Levy, Jan-Peter de Graaff en Maxim Shalygin alle drie componist en deelnemer aan de Donemus Academy. Daarnaast Bert Palinckx van November Music, Jacob ter Veldhuis als componist en Heather Pinkham van Donemus. De moderator van het panel is Davo van Peursen, ook van Donemus.

Het panel opent met het feit dat de Componist Des Vaderlands vorig jaar slechts 4200 euro verdiende met muziek. Als eerste vertellen de deelnemers van Donemus waar ze mee bezig zijn. Zij geven aan dat ze vooral bezig zijn met het componeren, maar daarnaast ook het zoeken van nieuwe opdrachten. Op de vraag tegen welke problemen de componisten aanlopen als zij afgestudeerd zijn van het conservatorium en het werkveld ingaan antwoordt Levy: ‘’Het grootste probleem waar ik tegenaan liep was het zijn van mijn eigen manager zonder training. En dat ook in de beste manier mogelijk te doen is erg moeilijk.’’ De Graaff voegt daaraan toe: ‘’We zijn niet getraind op het gebied van managen en we weten bijvoorbeeld niet hoe we sponsors voor onze muziek krijgen. Tegenwoordig is dat wel erg belangrijk, vooral omdat er steeds minder geld te besteden is in de culturele wereld. Het is erg moeilijk voor ons als componisten om het managen en het componeren te combineren. We willen eigenlijk maar één ding en dat is muziek componeren.’’, eindigt hij lachend zijn verhaal.

Pinkham vertelt vervolgens dat Donemus de componisten daarin helpt. ‘’De Donemus academy is dit jaar gestart met een zesweekse cursus. Het is een cursus voor beginnende componisten maar ook voor componisten die hun carrière een boost willen geven of bij willen leren wat betreft managen. Er is een team van professionals die lessen en workshops geven in onderwerpen zoals het zoeken van sponsoren. De reden dat we hiermee gestart zijn is dat er een gat is tussen het conservatorium en het ‘echte’ leven als componist. En wij zijn er om dat gat te overbruggen.’’

Veldhuis, succesvol componist, vertelt: ‘’De precieze reden van mijn succes kan ik niet zeggen, maar ik weet wel dat ik altijd mijn intuïtie en mijn hart heb gevolgd. Daarnaast moet je zorgen dat je de aandacht van de kijker of luisteraar trekt. Elke minuut, elke seconde telt.’’ De Graaff haakt in. ‘’Het is belangrijk om te luisteren naar wat je publiek wil en daar op in te spelen met je muziek.’’ Ter Veldhuis: ‘’Risico durven te nemen, dat is misschien wel een van de hoofdredenen dat ik nu succesvol ben, maar dat is best moeilijk tegenwoordig.’’